Hoe zorg je voor meer concentratie?

Het is zo makkelijk om naar je telefoon te grijpen. Zit je een serie te kijken, gaat je hand als vanzelf weer naar je mobieltje. Of probeer je te lezen, word je toch weer afgeleid door een trilling of een piepje. Zelfs zonder telefoon is het tegenwoordig lastig om ergens op te focussen. Hoe zorg je er nou voor dat je je gestelde doelen haalt en niet de hele tijd meerdere dingen tegelijk zit te doen?

Forest, of doe die telefoon weg

Je voelt ‘m al aankomen: de telefoon is de grootste boosdoener. Het ding is bijna een verlengstuk van de arm geworden. Hersenloos swipen? We doen er allemaal aan mee. Ik was dit jaar goed bezig met het links leggen van mijn mobiel, maar sinds de uitbraak van het coronavirus hier in Nederland, ben ik weer in oude gewoontes vervallen. Daarom ben ik er weer wat bewuster mee bezig: ik zet de app Forest aan als ik een aflevering van een serie kijk of ik leg ‘m uit het zicht. Tijdens het schrijven en lezen ben ik minder geneigd om hem erbij te pakken omdat ik dan mijn hersenen wat actiever gebruik.

Forest is een app die ervoor zorgt dat je van je telefoon afblijft. Zet een timer voor het aantal minuten dat je geconcentreerd op iets wilt blijven (schrijven, lezen, een aflevering kijken, wat dan ook) en in die tijd groeit een digitale boom voor je digitale bos. Ga je toch naar een ander scherm? Dan gaat je boom dood en die blijft ook gewoon staan in je bos. Verwelkte boompjes staan toch wat minder mooi. Bijkomend voordeel: je spaart tegelijk om echte bomen te laten planten. Goed voor het milieu!

Stel kleine doelen op

Het helpt om wekelijks concrete, behapbare doelen op te stellen. ‘Een cursus Python volgen’ is bijvoorbeeld te groot. ‘De introductie volgen van een cursus Python’ is veel beter. Je doelen kunnen echt over van alles gaan: cursussen of masterclasses volgen, een woordenaantal van je manuscript halen, administratie wegwerken… You name it. Ik gebruik zelf de planner van Structuurjunkie om mijn doelen in kaart te brengen. Er zitten to-dolijstjes in het weekoverzicht, waardoor ik steeds weet wat ik in een week wil bereiken. En juist omdat je een planner gebruikt, kan je jezelf minder makkelijk overschatten. Er is immers maar beperkte ruimte voor je to do’s.

Voor mij helpt dit echt bij mijn concentratie omdat ik steeds kan zien wat ik ongeveer heb gedaan.

Het is oké als je geen doelen hebt en puur wilt focussen op bijvoorbeeld minder ‘second screenen’, zoals ik het gebruik van de telefoon tijdens het tv-kijken noem. Laat niemand je aanpraten dat je doelen moet hebben omdat de meesten van ons nu toevallig meer thuiszitten. Heb je meer tijd maar komt er gewoon niets uit je vingers? Dat is niet erg. Je moet doen waar jij je goed bij voelt.

Focus niet al te veel op focus

Hiermee bedoel ik dat de mens simpelweg niet uren achter elkaar gefocust kan blijven. Niet écht. Dwing dus niet al te veel bij jezelf af. Lukt iets niet, dan lukt het niet. Misschien is het dan beter even iets anders te doen en later terug te komen bij de taak die je wilde doen. Ik wissel zelfs vaak van soorten taken om mijn hersenen scherp te houden: ik schrijf een A4 (meer als ik er lekker in zit), lees dan minstens twintig pagina’s en kijk daarna een aflevering van een serie (nooit meer!). Dat kan fragmentarisch overkomen, maar dit werkt goed voor mij. De afwisseling zorgt ervoor dat ik steeds mijn aandacht zo goed mogelijk ergens bij heb.

Uitgelicht boek

De Witte Kamer

Door Samantha Stroombergen

In een park in Leiden doet een wandelaar een schokkende vondst: een uitgemergeld lichaam met het cijfer 5 in zijn buik gekerfd. Rechercheur Léon Coeur is direct gefascineerd: het slachtoffer was journalist bij een bekend opinietijdschrift, verdween enkele maanden daarvoor en liet een afscheidsbriefje achter.

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde posts